PRZECZYTAJ

Kolorowy zawrót głowy

Biszkoptowy, cytrynowy, morelowy, róż indyjski, szałwiowa zieleń, miedziany, złoty, poziomkowy, seledynowy, indygo, limonkowy, karmelowy, groszkowy, jagodowy, czekoladowy, szafirowy, pistacjowy, antracyt… z kolorami naprawdę można nieźle odpłynąć. My je kochamy i z przyjemnością bawimy się nimi w kreowaniu oraz uskrzydlaniu marek. Dziś zatem o kolorach nieco głębiej… w kontekście marki właśnie.

„Kolor to siła, która bezpośrednio wpływa na duszę.”
Wassily Kandinsky

Bogactwo… na palecie

Podstawowe i fantazyjne. Ciepłe i zimne. Jasne i ciemne. Neonowe i pastelowe. Sprawa z kolorami nie jest zatem taka prosta, jakby się na pierwszy rzut oka wydawało. Jaki kolor wybrać dla swojej marki? Jakie kolory ze sobą połączyć? Jakich unikać? Z jednej strony w grę wchodzą kwestie czysto wizualne, z drugiej wkracza indywidualizacja marki. Bo to, że każda marka jest inna i niesie ze sobą (nawet, gdy oferuje ten sam typ usługi czy towaru) inne wartości – nikogo przekonywać nie trzeba. Dlatego też warto pokusić się o głębszą analizę i dobór ciekawszych odcieni, aby wyróżnić markę i pokazać moc jej osobowości.

Psychologia, czyli co mówią kolory

Żółty kojarzy się ze słońcem, zielony z roślinnością, biały z dniem… każdy z nas ma swoje podstawowe wyobrażenia. Biały, czarny, czerwony, żółty, zielony, niebieski, brązowy, szary, fioletowy, pomarańczowy i różowy to kolory podstawowe i każdy z nich niesie określone emocje, a więc oddziałuje na nas. Kolory stymulują nasz mózg na różne sposoby. I nie jest to wymysł XXI wieku.

Psychologia koloru jest dziś podstawowym narzędziem w neuromarketingu. I tak… niebieski to kolor harmonii, wierności i pewności, zielony to kolor odrodzenia, odnowy i wzrostu, biały to kolor spokoju, uzdrowienia, otwartości, złoty wzbudza zaufanie, jest symbolem mocy i mądrości, a fioletowy to kolor odwagi, kobiecości i tajemniczości. To oczywiście tylko podstawowe znaczenie. Zabawa z kolorami jest wieloaspektowa i projektując identyfikację wizualną marki oraz poszczególne jej elementy trzeba uwzględnić szereg różnych czynników – poznać wizję, misję, wartości, produkty, potencjał, sposób działania itd. Tu niezwykle ważna jest indywidualizacja i wczucie się w markę, by wydobyć z niej to, co najistotniejsze i pokazać ją światu.

Krok dalej

Gdy wybierzesz dla swojej marki kolor pomarańczowy, a więc wyrazisty, energetyczny i żywy… to możesz pójść dalej i postawić na brzoskwiniowy, łososiowy lub ceglasty. Gdy ciągnie cię do żółtego – koloru kojarzonego ze światłem, ciepłem i chęcią do życia, możesz ostatecznie zdecydować się na miodowy, bursztynowy czy słomkowy. Gdy poczujesz, że twoja marka ma być fioletowa, to możesz wybrać wrzosowy, lawendowy czy śliwkowy. Możliwości jest naprawdę wiele. Niech to jednak nie będzie podyktowane głównie tym, jaki ty kolor lubisz, ale tym, co wnosi twoja marka, jakie są twoje produkty główne i czym chcesz się wyróżnić.

Jeśli bliska jest ci natura, to nie wybieraj agresywnego koloru czerwonego. Jeśli twoja marka jest energiczna i kreatywna to raczej nie stawiaj na wyciszający kolor zielony. Jeśli jesteś związany z nowoczesną edukacją, to może odejdziesz od chłodnego i klasycznego niebieskiego i postawisz na ciepły kolor, który pobudza do życia i przełamiesz to dla stonowania bielą. Do kolorów z pewnością wrócimy, bo to…  temat rzeka. A teraz życzymy kolorowego dnia! Niech będą dziś z wami kolory, których akurat w tym dniu najbardziej potrzebujecie!

SŁOWA
kolor | emocja | przekaz